Wkładki ortopedyczne mogą być odpowiedzią na wiele problemów związanych ze stawami, kręgosłupem, stopami czy biodrami. Dolegliwości w obrębie układu kostnego często biorą się z nieprawidłowego ułożenia stóp, co może prowadzić do trwałych wad postawy, schorzeń i bólu. Dowiedz się, na co pomagają wkładki i jak je prawidłowo dobrać.

Wkładki ortopedyczne odciążają i usprawniają aparat ruchu. Dzięki nim możesz pozbyć się bólu w stawach (kolanach, biodrach) , odciążyć mięśnie a także zapobiegać urazom.

Jak dobrać wkładki ortopedyczne?

Przede wszystkim wkładki powinny być dobierane indywidualnie do każdej osoby i stopy. Aby prawidłowo dobrać wkładki ortopedyczne do butów, wcześniej należy przeprowadzić pomiary na sprzęcie diagnostycznym przy pomocy podoskopu i plantografu. Umożliwia to stworzenie wkładki idealnie dostosowanej do schorzenia pacjenta i jego stopy. Przy dobieraniu wkładek należy wziąć pod uwagę:

• uwarunkowania anatomiczne stopy,
  • wiek pacjenta,
  • postawę,
  • aktywność pacjenta,
  • rodzaj noszonego obuwia,
  • schorzenia przewlekłe.

Wkładki można dobrać w gabinecie ortopedycznym ale jeśli chodzi o dorosłych to można skorzystać z oferty specjalistycznego sklepu ortopedycznego, który wykonuje badania na miejscu lub wybrać się do podologa, jeśli ma taką usługę w ofercie.

W naszym gabinecie wykonamy wycisk stopy, pomiary laserem i na następnej wizycie odbierzesz wkładki, które będą odpowiedzią na Twoje schorzenie.

Dla kogo tworzone są wkładki ortopedyczne?

Wkładki ortopedyczne wskazane są w przypadku:

• płaskostopia (podłużnego i poprzecznego)
  • ostrogi piętowej
  • zapalenia powięzi podeszwowej
  • zapalenia ścięgna Achillesa,
  • palców młotkowatych,
  • koślawości stóp,
  • haluksów
  • pronacji lub supinacji

Wkładki ortopedyczne mogą być bardzo pomocne dla osób w każdym wieku. W przypadku dzieci i młodzieży, gdy ciało rozwija się  a stawy są jeszcze plastyczne, mogą być niezwykle skuteczne w walce z wadami postawy.

Dla osób starszych, ze zdeformowanymi stopami, wkładki mogą stanowić odciążenie, dzięki czemu może znacznie poprawić się komfort pacjenta.

O wkładki powinny postarać się osoby z płaskostopiem, dzięki czemu ich układ kostny otrzyma wsparcie, zmniejszy się ryzyko bólu bioder, stawów czy kręgosłupa. Również w przypadku stopy nadmiernie wysklepionej, o wysokim podbiciu skorzystają używając wkładek. Dzięki nim siła nacisku na stopę przy chodzeniu zostanie bardziej równomiernie rozłożona.

Niektórzy skorzystają na dobraniu wkładek stabilizujących – supinujących bądź pronujących. Jeśli stawiamy stopę piętą zbyt na zewnątrz lub do wewnątrz – wtedy taka wkładka pomoże przytrzymać i ustabilizować piętę w odpowiedniej pozycji.

Wkładką ortopedyczną można również korygować haluksy, czy ułożenie koślawego palca. Haluksy potrafią być bolesne i uprzykrzają życie. Odpowiednia wkładka może przynieść pacjentowi dużą ulgę.

Co można zyskać dzięki wkładkom?

Wkładki ortopedyczne dobrane indywidualnie:

• stabilizują piętę
  • zapobiegają deformacjom w obrębie stóp
  • zapobiegają koślawieniu się
  • amortyzują śródstopie,
  • zmniejszają napięcie mięśni,
  • zapobiegają deformacjom stóp,
  • utrzymują stawy w prawidłowym położeniu
  • zmniejszają przeciążenia,
  • zwiększają komfort podczas treningów
  • zmniejszają zmęczenie stóp.

Czy trudno przyzwyczaić się do noszenia wkładek ortopedycznych?

Wkładki ortopedyczne szczególnie na początku mogą być niekomfortowe. Docelowo wesprą nasz układ ruchu ale to nie znaczy, że od razu będzie nam z nimi wygodnie. Wkładki na pewno nie powinny sprawiać nam bólu. Jeśli jest inaczej należy skonsultować się z podologiem.

Do noszenia wkładek należy stopę przyzwyczaić. Przez pierwsze dwa tygodnie najlepiej nosić wkładki przez godzinę czy dwie dziennie i nie wykonywać w nich intensywnych ćwiczeń czy ciężkiej pracy fizycznej. Po dwóch tygodniach należy stopniowo zacząć zwiększać czas noszenia wkładek aż do noszenia ich przez cały dzień.

Czy do wkładek konieczne jest specjalne obuwie?

Obecnie wkładki można nosić w prawie każdym obuwiu, pomijając oczywiście buty typu klapki czy buty na wysokim obcasie. Wkładki można przekładać do różnych butów i nie ma konieczności noszenia do nich jakiegoś specjalnego ortopedycznego obuwia. Jednak należy pamiętać, że wkładki zwykle zajmują sporo miejsca w bucie i potrzebny jest but trochę większy niż nasz klasyczny rozmiar. Pacjent nie musi od razu wymieniać swoich butów, wystarczy wybrać się do punktu, gdzie buty można profesjonalnie rozciągnąć, tak by dopasować do nich wkładkę.

Czy każdy powinien nosić wkładki?

Z wiekiem nawet zdrowi ludzie zaczynają odczuwać dolegliwości z powodu starzejącego się organizmu. Coraz większa liczba osób boryka się z wadami postawy spowodowanymi siedzącą pracą. W zasadzie każdy może skorzystać na zrobieniu wkładek korygujących problemy na wczesnym etapie.

Stopy pracują bardzo ciężko każdego dnia. Deformacja w ich obrębie może powodować ból a także schorzenia w kręgosłupie, kolanach czy biodrach. Wkładki stabilizujące piętę czy rozkładające równomiernie nacisk na całą stopę mogą zapobiegać rozwojowi poważnych problemów zdrowotnych.